STEM hravě a zábavně

STEM_věda_pokus s obarvením bílých květů

Co to je stem vzdělávání?

Co to je STEM vzdělávání?

STEM vzdělávání je koncepce, která má svůj původ v USA. Vznikla na základě potřeby znovuoživení zájmu o technické obory. STEM se v anglicky hovořících zemích a v některých státech EU zavádí do výuky od mateřských po vysoké školy. Obsah je jiný, ale cíl je jeden. Jde o propojení vědy (Science), technologií (Technology), technického nebo také inženýrského myšlení (Engineering) a matematiky (Maths). Stejně jako jsou důležité tyto čtyři oblasti, je               s koncepcí STEM často zmiňované kritické myšlení a čtenářská gramotnost.

Někdy se můžeme setkat s rozšířením zkratky STEM. Například: STEAM, kdy A představuje Art – umění, ale myslí se tím nejen výtvarná tvorba, ale také umění prezentace nebo umění porozumět cizím jazykům. Dalším příkladem může být STREAM, R v tomto může zastupovat Reading – čtení, ve smyslu kritické čtení. Někteří pak R přidávají, když chtějí vyzvednout význam Robotics – robotiky. V poslední době jsem se setkala také s rozšířenou zkratkou STREAMIE – kdy I. E. znamená Including Everyone, tento dodatek přidávají ti, kteří chtějí zdůraznit, že STEM má být dostupné pro každého.

STEM v mateřské škole

V mateřských školách je STEM podobné našim polytechnickým činnostem. Děti se věnují jednoduchým pokusům, pozorují svět kolem sebe, učí se zacházet s pracovními nástroji a to ať v kuchyni, na zahradě, tak i v dílně, rozvíjí technické myšlení, pracují se stavebnicemi, s roboty, ovládají je a seznamují se s dalšími technologiemi. Porovnávají množství, manipulují s předměty a zjišťují množství, věnují se oblastem, které obsahuje matematická pregramotnost. Pro STEM je důležitá i čtenářská pregramotnost, protože je základem kritického myšlení. Pedagogové se zaměřují spíše na jednotlivé oblasti STEM a pokud je to vhodné, některé oblasti propojují.

STEM na základní škole

STEM_technologie_používání digitální zrcadlovky

Na prvním stupni základní školy děti dále pracují v módu jednotlivých oblastí, které propojujeme, v případě, že to je to možné. Bádají a objevují přírodní zákonitosti pomocí jednoduchých pokusů, pozorují svět kolem sebe. Jejich práci v oblasti vědy bych přirovnala k badatelskému vzdělávání, kdy si kladou otázky, stanovují hypotézy a následně hypotézu pokusem ověřují, aby mohly vyslovit závěr. Dále se učí pracovat s technologiemi, věnují se základům programování a oblastem nové informatiky.

STEM_matematika_geometrie ze špejlí a bonbónů

matematice porovnávají, pracují s matematickými operacemi, orientují se v tabulce a v grafech. V této době děti rozvíjejí technické myšlení. Objevují se první výzvy, několikadenní projekty, ve kterých se oblasti STEM propojují a ideálně tyto projekty směřujeme k řešení problémů v reálném životě.

STEM vzdělávání na druhém stupni

Na druhém stupni ještě žákům projekty a výzvy předkládá pedagog, ale už i žáci sami přichází s vlastními nápady na projekty, které by chtěli řešit. Stejně, jako studenti středních škol. Může se jednat například o vytvoření bezbariérového přístupu na chodníky, ale také pracují na projektech, na jejichž konci je vyslání stratosférického balónu, programují a hledají řešení nejrůznějších problémů, které vidí kolem sebe.

Co to tedy je STEM?

STEM je koncepce vzdělávání, ve které propojujeme vědecký přístup, technologie, technický (inženýrský) přístup a matematiku. STEM vzdělávání připravuje žáky a studenty na život ve 21. století, ve kterém je zapojení technologií a schopnost rychle reagovat na změny stále důležitější.

Ve STEM vzdělávání klademe důraz na uvádění vědeckých poznatků a matematických dovedností do reálných situací. Žáci se učí řešit problémy, reagovat na změny, analyzovat data, navrhovat a realizovat vlastní projekty a pracovat ve skupinách.

STEM_věda_austronautský oblek v Techmanii

Proč je důležité věnovat pozornost STEM?

STEM_kritické myšlení_pětilístek po čtení_Emil Holub

Při práci na STEM projektech žáci řeší reálné problémy a situace a zlepšují tak svět kolem sebe. Rozvíjejí logické myšlení, týmovou spolupráci a kreativitu. Propojují poznatky z matematiky, vědecké a technické postupy, technologie a kritické myšlení. Schopnosti a dovednosti, které žáci získají řešením skutečných problémů v rámci STEM,  jim usnadní start do života nejen v 21. století.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *